جهت مشاوره با تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون نیاز پیش شماره) تماس بگیرید.

بلاگ

نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

امتیاز به مقاله

کاملترین راهنمای روانشناسی و تربیتی درباره نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب. با راهکارهای عملی برای معلمان و والدین، محیطی سرشار از احترام در کلاس و خانه بسازید.

مقاله‌ای که پیش روی شماست، در واحد تولید محتوای تخصصی ذهن آگاهانه و با هدف ارائه یک نقشه راه علمی و کاربردی برای یکی از چالش برانگیزترین مسائل حوزه تعلیم و تربیت، یعنی نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب، تدوین شده است. ما به عنوان تیمی از روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی، بر آن شدیم تا با نگاهی عمیق و همه جانبه، راهکارهایی موثر برای معلمان، مدیران و والدین گرامی ارائه دهیم.

مقدمه: فراتر از برچسب “بی ادبی” در محیط آموزشی

مواجهه با رفتارهای خارج از چارچوب ادب و احترام از سوی دانش آموزان، یکی از پرتکرارترین و در عین حال فرسایشی‌ترین تجربیاتی است که معلمان و والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این رفتارها، که طیف وسیعی از حرف زدن گستاخانه، بی توجهی عمدی، تمسخر دیگران تا به چالش کشیدن اقتدار معلم را در بر می‌گیرد، نه تنها می‌تواند فرآیند آموزش را مختل کند، بلکه سلامت روانی معلم و فضای کلی کلاس را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اولین و شاید مهمترین گام در مدیریت این چالش، فراتر رفتن از برچسب زدن صرف است. یک دانش آموز “بی ادب”، در اکثر موارد، کودکی است که نیازی برآورده نشده دارد یا با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند که توانایی ابراز صحیح آن را ندارد.

در این مقاله جامع، ما به عنوان دو متخصص در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان، قصد داریم نگاهی ریشه‌ای به این پدیده داشته باشیم. هدف ما، ارائه راهکارهای واکنشی و تنبیهی صرف نیست؛ بلکه ترسیم یک مسیر پیشگیرانه و درمانی است که به معلمان و والدین کمک می‌کند تا با درک عمیق‌تری از دنیای دانش آموز، به بهترین نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب دست یابند. ما معتقدیم که با ابزارهای صحیح، می‌توان این چالش را به فرصتی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی، همدلی و مسئولیت پذیری به دانش آموز تبدیل کرد. پس با ما همراه باشید تا با هم، دنیای پشت این رفتارهای به ظاهر “بی ادبانه” را بکاویم و راه حل‌هایی پایدار و موثر بیابیم.

برای دریافت مشاوره تخصصی و فردی در خصوص چالش‌های رفتاری دانش آموزان، می‌توانید از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس حاصل فرمایید. تیم متخصصان ما از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، حتی در ایام تعطیل، آماده ارائه راهنمایی به شما عزیزان هستند.

نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب: اولین گام، درک ریشه‌ها

پیش از آنکه به هرگونه اقدامی دست بزنیم، باید این سوال اساسی را از خود بپرسیم: چرا یک دانش آموز بی ادبی می‌کند؟ رفتار بی ادبانه، نوک یک کوه یخ است و آنچه ما می‌بینیم، تنها بخش کوچکی از مشکلات و مسائل عمیق‌تری است که در زیر سطح پنهان شده‌اند. یک نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب که موثر و پایدار باشد، همواره با ریشه یابی آغاز می‌شود. دلایل بی ادبی می‌تواند بسیار متنوع و پیچیده باشد:

  • مشکلات خانوادگی: تنش، درگیری، طلاق والدین، کم توجهی یا سخت‌گیری بیش از حد در خانه، همگی می‌توانند به صورت پرخاشگری و بی ادبی در مدرسه بروز پیدا کنند. کودک، مدرسه را به میدانی برای تخلیه هیجانات سرکوب شده خود تبدیل می‌کند.
  • مشکلات درسی و یادگیری: دانش آموزی که در درسی ضعیف است و احساس ناتوانی می‌کند، ممکن است از بی ادبی به عنوان یک مکانیزم دفاعی برای پنهان کردن ضعف خود، جلب توجه، یا فرار از انجام تکالیف استفاده کند.
  • مسائل اجتماعی و گروه همسالان: تلاش برای پذیرفته شدن در یک گروه خاص، تحت تاثیر فشار همسالان بودن، قربانی قلدری شدن یا برعکس، تلاش برای قلدری کردن بر دیگران، همگی می‌توانند به رفتارهای گستاخانه منجر شوند.
  • نیاز به توجه: گاهی اوقات، ساده‌ترین دلیل، نیاز به دیده شدن است. دانش آموزی که در خانه یا در میان همکلاسی‌هایش توجه مثبتی دریافت نمی‌کند، ممکن است به این نتیجه برسد که توجه منفی (مانند عصبانی کردن معلم) بهتر از بی توجهی کامل است.
  • اختلالات روانشناختی: اختلالاتی مانند نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) یا حتی اضطراب و افسردگی، می‌توانند علائم خود را به صورت رفتارهای بی ادبانه و تکانشی نشان دهند.

بنابراین، اولین قدم در اصلاح نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب، تغییر نگاه از “این دانش آموز مشکل ساز است” به “این دانش آموز مشکلی دارد” است. این تغییر دیدگاه، سنگ بنای تمام اقدامات بعدی ما خواهد بود.

راهکارهای عملی در کلاس درس: مدیریت لحظه‌ای و پیشگیرانه

معلم در خط مقدم مواجهه با این رفتارها قرار دارد. داشتن جعبه ابزاری از تکنیک‌های مدیریتی، می‌تواند تفاوت میان یک کلاس پرتنش و یک محیط یادگیری سازنده را رقم بزند.

حفظ آرامش: اولین و مهمترین اصل

مهمترین نکته در لحظه وقوع بی ادبی، حفظ خونسردی شماست. دانش آموزی که بی ادبی می‌کند، اغلب به دنبال واکنش هیجانی شماست. اگر شما عصبانی شوید، فریاد بزنید یا کنترل خود را از دست بدهید، دقیقا او را به هدفش رسانده‌اید.

  • چند نفس عمیق بکشید.
  • با صدایی آرام، محکم و بدون هیجان صحبت کنید.
  • به یاد داشته باشید که این رفتار، حمله‌ای شخصی به شما نیست.

حفظ آرامش، به شما اقتدار واقعی می‌بخشد و به دانش آموز نشان می‌دهد که کنترل اوضاع در دستان شماست. این هوشمندانه‌ترین نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب در لحظه وقوع است.

تکنیک‌های مدیریت آنی رفتار

  • نادیده گرفتن انتخابی: برای بی ادبی‌های جزئی (مانند پچ پچ کردن یا آه کشیدن)، گاهی بهترین واکنش، بی واکنشی است. این کار، به رفتار نامطلوب توجهی نمی‌کند و آن را تقویت نمی‌نماید.
  • نزدیک شدن فیزیکی: بدون گفتن کلمه‌ای، به آرامی به میز دانش آموز نزدیک شوید و کنار او بایستید. حضور فیزیکی شما معمولا برای متوقف کردن رفتار کافی است.
  • یادآوری قوانین بدون ذکر نام: به جای خطاب قرار دادن مستقیم دانش آموز، قانون کلاس را برای همه یادآوری کنید. (مثال: “بچه‌ها، ما در کلاس به نظرات هم احترام می‌گذاریم.”)
  • گفتگوی خصوصی و کوتاه: دانش آموز را برای چند لحظه به بیرون از کلاس یا گوشه‌ای از کلاس فرا بخوانید و خیلی کوتاه و مستقیم به او بگویید: “این رفتار تو قابل قبول نیست. بعد از کلاس در این مورد صحبت می‌کنیم.” این کار جلوی نمایش قدرت او در مقابل دیگران را می‌گیرد.

استراتژی‌های پیشگیرانه برای کاهش بی ادبی

بهترین نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب، پیشگیری از وقوع آن است.

  • وضع قوانین کلاسی با مشارکت دانش آموزان: در ابتدای سال تحصیلی، از خود دانش آموزان بخواهید تا قوانین مربوط به احترام متقابل را تدوین کنند. وقتی آنها خودشان قانونگذار باشند، به قوانین پایبندتر خواهند بود.
  • ایجاد رابطه مثبت: برای دانش آموزان وقت بگذارید. علایق آنها را بشناسید. از نقاط قوتشان تعریف کنید. دانش آموزی که معلمش را دوست دارد و به او احترام می‌گذارد، کمتر بی ادبی می‌کند.
  • تدریس جذاب و تعاملی: کلاسی که خسته کننده و یکنواخت باشد، مستعد بروز رفتارهای نامناسب است. از روش‌های تدریس متنوع و فعال استفاده کنید تا دانش آموزان درگیر فرآیند یادگیری شوند.
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

همکاری خانه و مدرسه: یک تیم برای یک هدف

حل مشکل بی ادبی دانش آموز، بدون همکاری تنگاتنگ میان معلم و والدین، تقریبا غیرممکن است. این دو باید مانند یک تیم هماهنگ عمل کنند.

چگونه یک جلسه موثر با والدین برگزار کنیم؟

دعوت از والدین برای صحبت در مورد رفتار فرزندشان، یک جلسه بسیار حساس است.

  • با یک نکته مثبت شروع کنید: جلسه را با تعریف از یکی از ویژگی‌های مثبت دانش آموز آغاز کنید. این کار گارد والدین را باز می‌کند. (مثال: “پسر شما در نقاشی استعداد فوق العاده‌ای دارد، اما من نگران یک موضوع رفتاری او هستم.”)
  • توصیفی باشید، نه قضاوتی: به جای استفاده از کلماتی مانند “بی ادب” یا “گستاخ”، رفتار را دقیقا توصیف کنید. (به جای “فرزند شما خیلی بی ادب است”، بگویید: “دیروز وقتی از او خواستم تکلیفش را انجام دهد، کتابش را روی میز کوبید و گفت انجام نمی‌دهم.”)
  • شنونده خوبی باشید: به والدین فرصت دهید تا صحبت کنند. شاید اطلاعاتی در مورد شرایط خانه به شما بدهند که کلید حل معما باشد.
  • به دنبال مقصر نگردید، به دنبال راه حل باشید: هدف جلسه، پیدا کردن مقصر نیست. هدف، تدوین یک برنامه مشترک برای کمک به دانش آموز است.

ایجاد یک برنامه رفتاری مشترک

با همکاری والدین، یک برنامه رفتاری ساده و قابل اجرا تدوین کنید.

  • تعیین ۱ یا ۲ رفتار هدف: روی مهمترین رفتارهایی که باید تغییر کنند، تمرکز کنید.
  • تعیین پیامدهای مشخص: مشخص کنید که در صورت تکرار رفتار نامناسب در مدرسه، چه پیامدی در خانه منتظر او خواهد بود (مثلا محرومیت از بازی کامپیوتری برای یک شب).
  • تعیین تشویق‌های مشخص: برای روزهایی که دانش آموز رفتار مناسبی دارد، یک سیستم تشویقی مشترک در خانه و مدرسه در نظر بگیرید.
  • حفظ ارتباط مداوم: از طریق یک دفترچه رابط یا تماس‌های کوتاه، به طور منظم با هم در ارتباط باشید و یکدیگر را در جریان پیشرفت‌ها یا مشکلات قرار دهید.

این هماهنگی، بهترین نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب در یک جبهه متحد است.

روانشناسی پشت پرده: آموزش مهارت‌های هیجانی و اجتماعی

بسیاری از رفتارهای بی ادبانه، ریشه در عدم توانایی دانش آموز در شناخت و مدیریت هیجانات خود دارد. آموزش هوش هیجانی، یک راه حل بلندمدت و بنیادین است.

آموزش شناسایی و نام گذاری احساسات

به دانش آموز کمک کنید تا احساسات خود را بشناسد و برای آنها نامی پیدا کند. (مثال: “به نظر می‌رسه الان خیلی عصبانی هستی.” یا “احساس می‌کنم از اینکه در بازی باختی، ناامید شدی.”) وقتی کودک بتواند بگوید “من عصبانی هستم”، کمتر احتمال دارد که عصبانیت خود را با پرتاب کردن وسایل نشان دهد.

آموزش تکنیک‌های کنترل خشم و ابراز وجود

به دانش آموز یاد بدهید که به جای رفتارهای پرخاشگرانه، چگونه می‌تواند نیازها و احساسات خود را به روشی محترمانه اما قاطعانه بیان کند.

  • تکنیک شمارش معکوس: وقتی عصبانی هستی، قبل از هر واکنشی، از ۱۰ تا ۱ برعکس بشمار.
  • جملات “من”: به جای “تو همیشه به من زور می‌گویی”، بگو “من وقتی تو وسایل من را بدون اجازه برمی‌داری، ناراحت می‌شوم.”

این مهارت‌ها، ابزارهایی حیاتی هستند که نه تنها در مدرسه، بلکه در تمام طول زندگی به کار دانش آموز خواهند آمد. پرداختن به این موضوع، یک نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب از منظر روانشناسی مثبت‌نگر است.

اگر احساس می‌کنید فرزند یا دانش آموز شما در این زمینه به کمک تخصصی‌تری نیاز دارد، مشاوران ما می‌توانند راهنمایی‌های عملی و کارگاه‌های آموزشی موثری را به شما معرفی کنند. برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید.

نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

روایت‌هایی از کلاس درس و خانه: ده تجربه واقعی

در این بخش، تجربیات واقعی معلمان و والدین را در مواجهه با این چالش، بدون کم و کاست با شما در میان می‌گذاریم.

  1. خانم اکبری، معلم پایه چهارم: “دانش آموزی داشتم که مدام وسط درس من شکلک در می‌آورد و کلاس را به هم می‌ریخت. بعد از صحبت با مادرش، فهمیدم پدر و مادرش در آستانه طلاق هستند. با کمک مشاور مدرسه، توانستیم به او کمک کنیم تا اضطرابش را مدیریت کند. رفتارش از این رو به آن رو شد.”
  2. آقای صالحی، معلم ریاضی دبیرستان: “شاگردی داشتم که سر کلاس خیلی گستاخانه با من بحث می‌کرد. یک روز بعد از کلاس با او خصوصی صحبت کردم. فهمیدم چون در ریاضی ضعیف است، با این کار می‌خواهد خودی نشان دهد. با او قرار گذاشتم که بیشتر کمکش کنم و در عوض او هم احترام کلاس را حفظ کند. این معامله دو سر برد بود.”
  3. مادر آرش، کلاس هفتم: “پسرم در خانه فرشته بود اما از مدرسه مدام به خاطر بی ادبی‌اش شکایت می‌کردند. بعد از کلی تحقیق فهمیدیم در گروهی عضو شده که سردسته‌شان یک دانش آموز قلدر است. با کمک مسئولین مدرسه، گروه را از هم پاشیدیم و آرش را در کلاس ورزشی ثبت نام کردیم تا انرژی‌اش تخلیه شود.”
  4. خانم محمدی، معلم هنر: “دانش آموزی داشتم که هیچ قانونی را قبول نداشت. یک روز به او مسئولیت دادم که ناظر اجرای قوانین کلاسی باشد و به من گزارش دهد. همین حس مسئولیت، باعث شد خودش به بزرگترین حامی قوانین تبدیل شود.”
  5. پدر سارا، کلاس دوم: “دخترم به معلمش گفته بود از شما متنفرم. وقتی معلم با ما تماس گرفت، وحشت کردیم. در صحبت با دخترم فهمیدیم چون معلم به نقاشی دوستش بیشتر توجه کرده، او حسادت کرده. به او یاد دادیم چگونه احساس حسادتش را به زبان بیاورد.”
  6. آقای کریمی، ناظم مدرسه: “یک دانش آموز را به خاطر بی ادبی مکرر برای چند روز از مدرسه اخراج کردیم. این بدترین تصمیم ممکن بود. او در آن چند روز با دوستان ناباب بیشتری آشنا شد و وقتی برگشت، رفتارش صد برابر بدتر شده بود. فهمیدیم که تنبیه، همیشه جواب نمی‌دهد.”
  7. خانم جلالی، معلم ادبیات: “دانش آموزی داشتم که همیشه با لحن تمسخرآمیز صحبت می‌کرد. یک روز در مورد تاثیر کلمات بر احساسات دیگران یک داستان خواندیم و از او خواستم خودش را جای شخصیت داستان بگذارد. این تمرین همدلی، تاثیر عجیبی روی او گذاشت.”
  8. مادر نیما، بیش فعال: “پسرم به خاطر تکانشی بودنش، حرف‌هایی می‌زد که بی ادبانه به نظر می‌رسید. تشخیص ADHD و شروع دارو درمانی، به کنترل رفتارش کمک شایانی کرد. گاهی مشکل واقعا پزشکی است.”
  9. آقای امینی، معلم ورزش: “یک دانش آموز در بازی مدام به دیگران فحاشی می‌کرد. به جای تنبیه، او را کاپیتان تیم کردم و به او گفتم مسئولیت رفتار کل تیم با توست. او برای حفظ جایگاهش، اولین کسی بود که به دیگران تذکر می‌داد.”
  10. خانم رضایی، مشاور مدرسه: “مهمترین درسی که در این سال‌ها یاد گرفته‌ام این است: پشت هر رفتار بی ادبانه‌ای، یک داستان شنیده نشده وجود دارد. نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب، پیدا کردن آن داستان و گوش دادن به آن است.”

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا راهکاری دارید که به دیگران کمک کند؟ داستان‌ها و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. تبادل تجربه، بزرگترین کلاس درس است.

جدول ۱: انواع رفتارهای بی ادبانه و ریشه‌های احتمالی آنها

نوع رفتار مثال عینی ریشه‌های احتمالی روانشناختی راهکار اولیه پیشنهادی
گستاخی کلامی “درس شما خیلی خسته کننده است!” / “این چه سوال مسخره‌ای است؟” نیاز به جلب توجه، ضعف در کنترل تکانه، الگوبرداری از بزرگسالان، ضعف در ابراز وجود گفتگوی خصوصی پس از کلاس، آموزش جملات “من”، یادآوری قوانین
بی توجهی فعال آه کشیدن بلند، چشم غره رفتن، برگرداندن صورت خستگی، عدم علاقه به درس، اعتراض غیرمستقیم، مشکلات یادگیری جذاب سازی تدریس، نزدیک شدن فیزیکی، واگذاری مسئولیت کوچک
تمسخر و دست انداختن خندیدن به اشتباهات دیگران، ادای کسی را درآوردن کمبود اعتماد به نفس، تلاش برای کسب قدرت، حسادت، یادگیری از محیط برخورد قاطع و فوری، آموزش همدلی، تقویت عزت نفس خود دانش آموز
به چالش کشیدن اقتدار “شما نمی‌توانید من را مجبور کنید!” / امتناع از انجام دستور نیاز به کنترل، مشکلات با مراجع قدرت (والدین)، اختلال نافرمانی مقابله‌ای حفظ آرامش، عدم ورود به جنگ قدرت، ارائه انتخاب‌های محدود، ارجاع به مشاور
پرخاشگری غیرکلامی کوبیدن کتاب روی میز، پرت کردن وسایل، بهم زدن در ناتوانی در مدیریت خشم، مشکلات شدید خانوادگی، تخلیه هیجانی مداخله فوری برای حفظ امنیت، دور کردن دانش آموز از محیط، اطلاع به والدین و مدیر

جدول ۲: مدل چهار مرحله‌ای برای یک گفتگوی سازنده با دانش آموز

مرحله عنوان هدف جملات کلیدی نمونه
مرحله اول توصیف رفتار (بدون قضاوت) دانش آموز دقیقا بداند کدام رفتارش نامناسب بوده است. “علی، وقتی من داشتم درس می‌دادم، متوجه شدم که داشتی با صدای بلند با دوستت می‌خندیدی.”
مرحله دوم بیان تاثیر رفتار (روی شما یا دیگران) دانش آموز با پیامد و تاثیر رفتار خود بر دیگران آشنا شود. “این کار تو باعث شد رشته کلام از دست من خارج شود و تمرکز بقیه بچه‌ها هم به هم بخورد.”
مرحله سوم بیان احساس شما (با استفاده از جمله “من”) ایجاد ارتباط هیجانی و نشان دادن اینکه شما هم احساس دارید. “من از این رفتار تو احساس ناراحتی و بی‌احترامی کردم.”
مرحله چهارم بیان انتظار و درخواست (به صورت واضح) دانش آموز بداند که در آینده چه رفتاری از او انتظار می‌رود. “من از تو انتظار دارم که از این به بعد، اگر سوالی داشتی دستت را بلند کنی و به صحبت‌های من و دوستانت با دقت گوش دهی. می‌توانیم روی این موضوع توافق کنیم؟”
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

پرسش و پاسخ‌های متداول نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

در این بخش به برخی از پرتکرارترین سوالات معلمان و والدین در زمینه نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب پاسخ می‌دهیم.

آیا تنبیه فیزیکی یا فریاد زدن می‌تواند موثر باشد؟ خیر، مطلقا. تحقیقات بی شماری نشان داده‌اند که تنبیه فیزیکی و کلامی نه تنها در درازمدت بی اثر است، بلکه موجب افزایش پرخاشگری، کاهش عزت نفس و تخریب رابطه میان دانش آموز و فرد بزرگسال می‌شود. این روش‌ها شاید در کوتاه مدت رفتار را متوقف کنند، اما ریشه مشکل را عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌کنند.

مرز بین قاطعیت و پرخاشگری در برخورد با دانش آموز کجاست؟ قاطعیت یعنی دفاع از حقوق خود و دیگران به روشی محترمانه. شما با آرامش و استحکام، حد و مرزها و قوانین را مشخص می‌کنید. اما پرخاشگری یعنی تلاش برای کنترل دیگران از طریق تحقیر، توهین یا زور. قاطعیت بر پایه احترام متقابل است، در حالی که پرخاشگری آن را نابود می‌کند.

اگر دانش آموزی در مقابل تمام راهکارها مقاومت کرد، چه کار کنیم؟ در چنین مواردی، به احتمال زیاد با مشکلی عمیق‌تر از یک بی ادبی ساده روبرو هستیم. اینجاست که حتما باید از متخصصان کمک گرفت. ارجاع دانش آموز به مشاور مدرسه، روانشناس یا روانپزشک کودک و نوجوان، یک اقدام مسئولانه و ضروری است.

نقش تشویق در اصلاح رفتار بی ادبانه چیست؟ نقشی حیاتی و کلیدی. اغلب ما آنقدر روی رفتارهای منفی تمرکز می‌کنیم که رفتارهای مثبت را نمی‌بینیم. به محض اینکه دانش آموز کوچکترین رفتار مثبتی (مانند اجازه گرفتن، گوش دادن، صحبت محترمانه) از خود نشان داد، او را به صورت مشخص و فوری تشویق کنید. (مثال: “آفرین که اینقدر قشنگ به حرف دوستت گوش دادی.”)

آیا ممکن است مشکل بی ادبی ریشه در تغذیه یا خواب دانش آموز داشته باشد؟ بله، قطعا. کودکی که گرسنه است، خواب کافی نداشته یا رژیم غذایی سرشار از قند و مواد فرآوری شده دارد، آستانه تحمل پایین‌تری داشته و مستعد رفتارهای تکانشی و پرخاشگرانه است. بررسی این موارد، بخشی از نگاه کل نگر به مشکل است.

چگونه می‌توانم به دانش آموزم کمک کنم تا با دیگران همدلی کند؟ از داستان‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های نقش آفرینی استفاده کنید. از او بپرسید “اگر تو جای او بودی چه احساسی داشتی؟”. در مورد احساسات مختلف صحبت کنید و به او نشان دهید که دیگران نیز مانند او، احساسات متنوعی را تجربه می‌کنند.

آیا نادیده گرفتن رفتار بی ادبانه، به معنای تایید آن نیست؟ خیر. “نادیده گرفتن انتخابی” یک تکنیک است که فقط برای رفتارهای جزئی و جلب توجه کننده به کار می‌رود. هدف این است که به آن رفتار “توجه” نکنیم تا تقویت نشود. اما برای رفتارهای گستاخانه، قانون شکنانه یا آسیب‌زا، حتما باید مداخله قاطعانه و فوری صورت گیرد.

به عنوان والد، اگر معلم از فرزندم شکایت کرد، چگونه باید برخورد کنم؟ اولین قدم، حفظ آرامش و گوش دادن به صحبت‌های معلم است. حالت تدافعی نگیرید. به یاد داشته باشید که شما و معلم در یک تیم هستید. پس از شنیدن ماجرا، با فرزند خود نیز به صورت خصوصی صحبت کنید و سپس با همکاری مدرسه، یک راه حل مشترک پیدا کنید.

آیا استفاده از سیستم‌های امتیازی و ژتونی موثر است؟ این سیستم‌ها می‌توانند به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای ایجاد انگیزه و تغییر یک رفتار خاص، موثر باشند. اما نباید به تنها ابزار ما تبدیل شوند. هدف نهایی، درونی سازی ارزش احترام در دانش آموز است، نه اینکه او فقط برای گرفتن جایزه، رفتار خوبی داشته باشد.

برای دریافت راهکارهای بیشتر و متناسب با شرایط خاص خودم، چه کار می‌توانم بکنم؟ پیچیدگی‌های رفتار انسان‌ها، به ویژه کودکان، گاهی نیازمند یک نگاه تخصصی و فردی است. بهترین کار، مشورت با یک روانشناس یا مشاور با تجربه است. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی ما استفاده کنید. برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید.

نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب
نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

سخن پایانی: ساختن پل احترام به جای دیوار تنبیه

در پایان این مسیر، امیدواریم توانسته باشیم این پیام را به روشنی منتقل کنیم که نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب، بیش از آنکه یک تکنیک باشد، یک نگرش است. نگرشی که بر پایه درک، همدلی، صبر و قاطعیت محترمانه بنا شده است. هر دانش آموزی، دنیایی منحصر به فرد با نیازها، ترس‌ها و آرزوهای خاص خود است. وظیفه ما به عنوان مربی (چه معلم و چه والد)، کشف این دنیا و ساختن پلی از احترام و اعتماد به سوی آن است. هرگاه در برابر رفتار بی ادبانه‌ای وسوسه شدیم که دیواری از خشم و تنبیه بسازیم، به یاد بیاوریم که پشت آن رفتار، کودکی ایستاده که بیش از هر چیز، نیازمند راهنمایی و دیده شدن است.

ذهن آگاهانه، به عنوان بزرگترین وبسایت تخصصی آموزش و مشاوره در کشور، افتخار می‌کند که در این راه پر چالش اما ارزشمند، در کنار شما باشد. ما عمیقا باور داریم که با دانش صحیح و نیت خیر، می‌توانیم نسلی توانمند، مسئولیت پذیر و محترم تربیت کنیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ذهن آگاهانه بودید، از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

ذهن آگاهانه از حمایت و همراهی شما تا پایان این مقاله، کمال تشکر را دارد. ما مشتاقانه منتظر خواندن نظرات، تجربیات و سوالات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه برخورد با دانش آموز بی ادب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

خواجه نصیر