هدایت تحصیلی پایه نهم
جهت مشاوره تلفنی در زمینه هدایت تحصیلی پایه نهم
از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید
پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل
این مقاله مفصل از ذهن آگاهانه، به بررسی اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ می پردازیم. با ما همراه باشید تا با این اهداف و تأثیر آن ها بر آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان آشنا شوید.
انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه اول، یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین تصمیماتی است که دانش آموزان با آن روبرو می شوند. این انتخاب مسیر آینده تحصیلی و شغلی آن ها را رقم می زند. به همین دلیل، وزارت آموزش و پرورش برنامه ای تحت عنوان هدایت تحصیلی را اجرا کرده است.
اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست و این برنامه چگونه به دانش آموزان کمک می کند تا مسیر درست را انتخاب کنند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بسیار متنوع و کاربردی هستند. در این بخش به مهم ترین اهداف این برنامه اشاره می کنیم:
شناسایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان: هدایت تحصیلی به گونه ای طراحی شده است که استعدادها و توانایی های بالقوه دانش آموزان را در زمینه های مختلف شناسایی کند. این امر از طریق برگزاری آزمون های مشاوره ای، بررسی سوابق تحصیلی و در نظر گرفتن نظر معلمان و مشاوران مدرسه صورت می گیرد. با شناخت استعدادها، دانش آموزان می توانند رشته تحصیلی مناسب تری را انتخاب کنند.
ایجاد انگیزه تحصیلی: هدایت تحصیلی با هدایت دانش آموزان به رشته های مورد علاقه و متناسب با استعدادهایشان، می تواند انگیزه تحصیلی آن ها را افزایش دهد. دانش آموزی که در رشته تحصیلی درست قرار گرفته باشد، احساس رضایت بیشتری از تحصیل خواهد داشت و برای یادگیری تلاش بیشتری می کند.
کاهش اضطراب انتخاب رشته: انتخاب رشته تحصیلی می تواند برای دانش آموزان و خانواده هایشان با استرس و اضطراب همراه باشد. هدایت تحصیلی با دادن مشاوره های تخصصی و راهنمایی های درست، به کاهش این اضطراب کمک می کند و دانش آموزان را در تصمیم گیری با اعتماد به نفس بیشتری همراه می سازد.
عدالت آموزشی و توزیع متوازن دانش آموزان: یکی از اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی است. این کار با در نظر گرفتن نیازهای جامعه و ظرفیت دانشگاه ها صورت می گیرد. به این ترتیب، از کمبود یا مازاد نیرو در رشته های مختلف جلوگیری می شود.
ارتقای کیفیت آموزشی: هدایت تحصیلی با هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی مناسب، زمینه را برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم می کند. در شرایطی که دانش آموزان به رشته تحصیلی خود علاقه مند باشند، بازدهی تحصیلی آن ها نیز افزایش پیدا می کند.
رشته های تحصیلی کاردانش بر اساس هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
شاخه کشاورزی و خدمات | ||||
امور اداری | حسابداری مالی | هتلداری | مدیریت و برنامه ریزی | امور خانواده |
هوانوردی | ایمنی و آتش نشانی | مددیاری سالمندان | مددیاری افراد با نیاز های ویژه | تولید نهال و جنگل کاری |
زراعت غلات و حبوبات | پرورش قارچ خوراکی | پرورش میوه های هسته دار | کشت و کار مکانیزه | پرورش پرندگان زینتی |
تعمیر ماشین های ثابت کشاورزی | تعمیر موتورهای سبک کشاورزی | تعمیر سیستم انتقال نیروهیدرولیک | ایجاد و نگهداری فضای سبز | پرورش صنعتی دام های سنگین |
تکثیر ماهیان گرم آبی | پرورش صنعتی دام های سبک | پرورش درختان گرمسیری | پرورش ماهیان گرم آبی | پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم |
پرورش و نگهداری اسب | پرورش میگو | پرورش ماکیان | مکانیک تراکتور و تیلر | تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی |
راهنمای گردشگری | بورس و اوراق بهادار | دریانوردی صیادی | تکثیر میگو | زراعت گیاهان علوفه ای و غده ای |
مرغداری صنعتی | کشت گیاهان دارویی و زعفران | پرورش گیاهان جالیزی و سبزی | تولید نهال و جنگل کاری | پرورش درخت و درختچه زینتی |
پرورش گل و گیاه آپارتمانی | پرورش میوه های دانه دار و دانه ریز | پرورش میوه های هسته دار | تولید صنعتی فرآورده های لبنی | تولید فرآورده های گوشتی |
شاخه هنر | ||||
عکاسی | معماری داخلی | تولید محتوا و انیمیشن | سفالگری | تصویر برداری |
چهره سازی | نگارگری | منبت کاری | نقاشی ایرانی | نوازندگی ساز ایرانی |
نوازندگی ساز جهانی | آواز ایرانی | آواز جهانی | خیاطی لباس زنانه | دستیاری طراحی لباس |
هنر آیینه کاری | مدیریت | آشپزی و قنادی | خیاطی لباس شب و عروس | طراحی طلا و جواهر |
خیاطی مردانه دوز | عکاسی دیجیتال | دوخت لباس های محلی | خیاطی دوخت های تزئینی | سازسازی ( سنتور و سه تار ) |
ساز سازی ( سه تار و ساز ضربی ) | طلا و جواهر سازی | قلم زنی روی فلز | صحافی و جلد سازی | هنر معرق کاری |
چاپ باتیک و سیلک اسکرین | چاپ باتیک و قلم کار | چاپ دستی | سراجی کفش | کاغذ سازی |
هنر فرش | گرافیک رایانه ای | تصویر سازی و جلوه های رایانه ای | دستیاری تهیه لباس های نمایشی | صفحه آرایی |
معرفی کاشی | خاتم کاری | خاتم سازی | تراش و تزئین شیشه و کریستال | تراش سنگ های قیمتی |
کاشی سازی هفت رنگ | سفال و لعاب | طراحی و نقاشی فرش | طراحی بسته بندی |
شاخه صنعت | ||||
آبکاری فلزات | برق ساختمان | الکترونیک صنعتی | برق صنعتی | تعمیر دستگاه های پزشکی |
برنامه نویسی پایگاه داده | مکانیک صنایع | نساجی عمومی | کارهای عمومی ساختمان | تابلو سازی |
تصویر سازی دیجیتالی | کارهای فلزی ساختمان | تزئینات داخلی ساختمان | نقشه کشی ساختمان | برق صنعتی |
عیب یابی سیستم های رایانه ای | ماشین های الکتریکی | تراشکاری | تاسیسات حرارتی و برودتی | تعمیر لوازم خانگی برقی |
تولید و توسعه دهنده پایگاه های اینترنتی | تاسیسات بهداشتی ساختمان | نصب و سرویس آسانسور | تعمیر موتورهای دیزل دریایی | تعمیر تلفن های رومیزی و همراه |
تولید کننده چند رسانه ای | سنگ کاری و کاشی کاری | معماری آینه کاری | ریخته گری | سیستم های صوتی و تصویری |
برنامه نویسی بازی های رایانه ای | طراحی و توسعه صفحات وب | فرزکاری CNC | ساخت مصنوعات فلزی | روکش کاری چوبی |
اتوماسیون صنعتی | مبل سازی مدرن | خدمات فنی خودرو | پلاستیک کار | تعمیر و نصب ماشین ابزار |
تعمیر ابزار دقیق | ناظر فنی چاپ | تاسیسات حرارت مرکزی | چاپ افست | مدلسازی |
تولید محتوای الکترونیکی | مبل سازی کلاسیک | رنگ کاری مبلمان چوبی | تعمیر خودروهای تجاری | جوشکاری برق |
تزئینات داخلی چوبی | خدمات پس از فروش خودروهای سبک | جوشکاری گاز محافظ | اپراتور CNC چوب | بازسازی مبلمان |
تاسیسات گازرسی ساختمان | تراشکاری CNC | تراشکاری و فرزکاری | تعمیر موتور خودرو | کابینت سازی چوبی |
قالب سازی فلزی | نقشه کشی صنعتی به کمک رایانه |
نقش هدایت تحصیلی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان
همان طور که اشاره شد، اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد. انتخاب رشته درست با توجه به استعدادها و علاقه مندی ها، می تواند آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد.
دانش آموزی که در رشته تحصیلی مناسب خود تحصیل کند، با انگیزه بیشتری یاد می گیرد و در نتیجه، در دانشگاه موفق تر خواهد بود. همچنین، با داشتن تحصیلات مرتبط با استعداد و علاقه، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مناسب و رضایت بخش در آینده خواهد داشت.
از طرف دیگر، انتخاب رشته اشتباه می تواند منجر به کاهش انگیزه تحصیلی، افت تحصیلی، اتلاف وقت و سردرگمی در انتخاب شغل شود. بنابراین، هدایت تحصیلی با کمک به انتخاب رشته درست، مسیر موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان را هموار می کند.
معیارهای موثر در هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
معیار | شرح |
---|---|
نمرات دوره متوسطه اول | با ضریب مشخصی در هدایت تحصیلی لحاظ می شود. |
نظر مشاور تحصیلی | بر اساس بررسی های مشاوره ای و شناخت دانش آموز موثر است |
حد نصاب کسب نمرات لازم دروس تخصصی مرتبط با شاخه های گروه نظری
حد نصاب نمره لازم برای دروس تخصصی مرتبط با شاخه های گروه نظری | |||||
ریاضی فیزیک | دروس تخصصی مرتبط | ریاضی | علوم تجربی | _ | |
حد نصاب میانگین 3 سال | 14 | 13 | – | ||
علوم تجربی | دروس تخصصی مرتبط | ریاضی | علوم تجربی | – | |
حد نصاب میانگین 3 سال | 13 | 14 | – | ||
علوم و معارف | دروس تخصصی مرتبط | معارف اسلامی | زبان عربی | زبان و ادبیات فارسی | |
حد نصاب میانگین 3 سال | 14 | 13 | 12 | ||
علوم انسانی | دروس تخصصی 3 سال | زبان و ادبیات فارسی | مطالعات اجتماعی | زبان عربی | |
حد نصاب میانگین 3 سال | 14 | 13 | 12 |
رشته های تحصیلی دوره متوسطه دوم بر اساس هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
شاخه | رشته ها |
---|---|
نظری | ریاضی، تجربی، انسانی، علوم معارف اسلامی |
کارودانش | بیش از 100 رشته در زمینه های مختلف فنی و حرفه ای |
فنی و حرفه ای | بیش از 150 رشته در زمینه های مختلف فنی و حرفه ای |
مراحل انجام هدایت تحصیلی 1402 -1403
- وارد شدن به وبسایت مای مدیو
- پرکردن کادر های خالی با اطلاعات شخصی
- انتخاب گزینه هدایت تحصیلی
- ثبت و تکمیل کردن فرم هدایت تحصیلی
آموزش تصویری هدایت تحصیلی پایه نهم
1-در نخستین مرحله وارد سایت مای مدیو میشویم.
2_بر روی گزینه هدایت تحصیلی کلیک میکنیم.
3_بر روی گزینه های آزمون رقبت و توانایی کلیک میکنیم.
4_بعد از اتمام سوالات بر روی گزینه مشاهده نتایج کلیک کنید.
5_در تین صفحه لیستی از تیپ شخصیتی شخص آزمون دهنده نمایش داده میشود.
6_در این بخش وارد نظر سنجی والدین میشویم تا الویت بندی ها را تعیین کنیم.
7_در این قسمت الویت بندی ها توسط والدین تعیین میشوند.
8_در قسمت دیگری از پنل صفحه ای برای انجام الویت بندی دانش آموزان وجود دارد.
9_در پایان فرم نظر سنجی پایانی نمایش داده خواهد شد.
سوالات متداول
1. هدایت تحصیلی از چه پایه ای شروع می شود؟
هدایت تحصیلی از پایه نهم دوره متوسطه اول آغاز می شود. در این پایه، دانش آموزان با شرکت در آزمون های مشاوره ای و انجام سایر مراحل هدایت تحصیلی، برای انتخاب رشته در دوره متوسطه دوم آماده می شوند.
2. چه کسانی در هدایت تحصیلی دانش آموزان نقش دارند؟
مشاوران مدرسه، معلمان، والدین و خود دانش آموز نقش اساسی در هدایت تحصیلی دارند. هر یک از این افراد باید نظرات و راهنمایی های خود را به دانش آموز ارائه دهند تا او بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.
3. اگر دانش آموزی از رشته انتخابی خود ناراضی باشد، چه کار باید کند؟
در برخی از موارد ممکن است دانش آموزی پس از انتخاب رشته، از آن ناراضی باشد. در این صورت، می تواند با مراجعه به مشاور مدرسه و طی کردن مراحل قانونی، نسبت به تغییر رشته خود اقدام کند.
4. آیا هدایت تحصیلی اجباری است؟
بله، هدایت تحصیلی برای همه دانش آموزان پایه نهم اجباری است.
5. منابع اطلاعاتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هدایت تحصیلی چه هستند؟
دانش آموزان و والدین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هدایت تحصیلی به وب سایت وزارت آموزش و پرورش، مرکز مشاوره و راهنمایی تحصیلی و یا به مشاوران مدرسه مراجعه کنند.
جمع بندی
اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به گونه ای طراحی شده اند که به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی مناسب کمک کنند. این برنامه با شناسایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان، به آن ها کمک می کند تا مسیری را انتخاب کنند که در آن موفق تر خواهند بود.
هدایت تحصیلی نقشی اساسی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان دارد. به همین دلیل، لازم است که دانش آموزان و خانواده ها با این برنامه آشنا باشند و از آن به درستی استفاده کنند.
ذهن آگاهانه به عنوان وب سایت مشاوره تحصیلی در ایران، به شما در تمام مراحل هدایت تحصیلی یاری می رساند. مشاوران مجرب ما با ارائه مشاوره های تخصصی و راهنمایی های درست، به شما کمک می کنند تا بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی و شغلی خود داشته باشید.
ذهن آگاهانه صمیمانه از شما برای همراهی تا پایان این مقاله تشکر می کند امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
جهت مشاوره تلفنی در زمینه هدایت تحصیلی پایه نهم
از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید
پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل