جهت مشاوره با تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون نیاز پیش شماره) تماس بگیرید.

اخبار آموزش و پرورش

شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

جهت مشاوره تلفنی در زمینه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

امتیاز به مقاله

راهنمای کامل فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه سال 1404-1405. از شرایط و مشمولین تا مراحل مدرسه، منطقه، استان و کشور و سامانه my.medu.ir.

مقاله ای که پیش روی شما است، در واحد تولید محتوای ذهن آگاهانه و با هدف ارائه تحلیلی جامع و تخصصی از فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه برای سال تحصیلی 1404-1405 نگاشته شده است. ما به عنوان تیمی از متخصصان حوزه آموزش، این راهنما را برای شما، والدین گرامی و دانش آموزان عزیز، آماده کرده ایم.

فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه، همواره یکی از مهم ترین رویداد های سالانه در نظام آموزش و پرورش کشور بوده است. این برنامه با هدف قدردانی از زحمات بی شائبه فرهنگیان و معرفی الگو های برتر آموزشی و تربیتی اجرا می گردد. در سالیان اخیر، این فرآیند دستخوش تحولات بزرگی شده است و از یک ارزیابی سنتی و مبتنی بر مستندات، به سمت یک رویکرد نوین و همه جانبه حرکت کرده است. محوریت این تحول، استفاده از ارزیابی 360 درجه است که در آن، نظرات تمامی ذی نفعان کلیدی فرآیند آموزشی، یعنی دانش آموزان، اولیا، همکاران و خود فرد، در نتیجه نهایی تاثیر گذار است.

ما در ذهن آگاهانه معتقد هستیم که این تغییر رویکرد، گامی بزرگ به سوی عدالت و شفافیت بیشتر است. درک دقیق این فرآیند جدید، هم برای معلمان و کارکنان عزیزی که قصد شرکت دارند و هم برای شما والدین و دانش آموزانی که نقش کلیدی در این ارزیابی ایفا می کنید، ضروری است. این مقاله به شما کمک می کند تا با تمامی جزئیات، شرایط، مراحل و نکات کلیدی این طرح ملی آشنا شوید.

آخرین اخبار و مهلت های فوری (بر اساس اطلاعیه شماره 1):

بر اساس اطلاعیه اخیر دبیرخانه ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم، فرآیند اجرایی برنامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه رسما آغاز شده است. توجه به مهلت های زمانی زیر بسیار حیاتی است:

  • ویژه مدیران مدارس: مدیران محترم باید با قید فوریت به سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و نسبت به تعیین مشمولین برنامه و تعریف اعضای کمیته ارزیابی مدرسه اقدام نمایند.
  • ویژه کمیته ارزیابی، معلمان و دانش آموزان: فرآیند مشارکت در نظر سنجی معلمان (در مرحله مدرسه ای) آغاز شده و مهلت زمانی این بخش تا تاریخ 9 آذر ماه می باشد.
  • ویژه کارکنان تخصصی (مدیران، معاونان، مشاوران و…): داوطلبین محترمی که در گروه کارکنان تخصصی نمونه قصد شرکت دارند، باید تا تاریخ 1 آذر ماه نسبت به تکمیل فرآیند خود اظهاری و بارگذاری مدارک و مستندات خود در سامانه اقدام کنند.

تمامی این فرآیند ها از طریق بستر پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir انجام می پذیرد.

اگر در هر یک از این مراحل نیاز به راهنمایی دقیق تر یا مشاوره تخصصی دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند. برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل.

دانلود دفترچه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

فهرست مطالب...

راهنمای جامع شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه (1404-1405)

در این بخش، ما به عنوان متخصصان ذهن آگاهانه، به کالبد شکافی کامل شیوه نامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه در سال جاری می پردازیم. درک این فرآیند به شما کمک می کند تا نقش خود را، چه به عنوان داوطلب و چه به عنوان ارزیاب (دانش آموز یا ولی)، به بهترین شکل ایفا کنید. این برنامه دیگر یک انتخاب صرفا بر اساس سوابق کاغذی نیست؛ بلکه یک ارزیابی عملکرد واقعی در میدان عمل است.

این تحول، پاسخی به دغدغه دیرینه جامعه آموزشی برای شناسایی افرادی است که واقعا در کلاس درس و محیط مدرسه “نمونه” هستند. هدف، فراتر از اهدای یک لوح تقدیر است؛ هدف، الگوسازی و تقویت انگیزه در میان هزاران معلم فداکار است. با ما همراه باشید تا تمامی ابعاد این طرح مهم را بررسی کنیم.

فلسفه و اهداف نوین در انتخاب معلمان برتر

چرا فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه دچار تغییر شد؟ پاسخ در محدودیت های روش های سنتی نهفته است. در گذشته، انتخاب ها اغلب بر اساس مستندات و سوابق اداری صورت می گرفت که لزوما تمام ابعاد پیچیده عملکرد یک معلم را پوشش نمی داد. یک معلم ممکن است محقق برجسته ای باشد، اما در ارتباط با دانش آموزان ضعیف عمل کند، یا بالعکس.

اهداف کلیدی این برنامه عبارتند از:

  • شناسایی و تجلیل از الگو ها: معرفی معلمان و کارکنانی که به عنوان یک الگوی شایسته و جامع در ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی و اخلاقی شناخته می شوند.
  • تقویت جایگاه اجتماعی معلم: با قدردانی عمومی و معرفی این چهره های فرهیخته، فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه تقویت می شود.
  • ایجاد انگیزه و خودباوری: این رقابت سالم، انگیزه ای مضاعف برای تمامی معلمان ایجاد می کند تا نقاط قوت خود را تقویت و زمینه های قابل بهبود را شناسایی کنند.

رویکرد نوین ارزیابی 360 درجه که در دو سال اخیر محوریت یافته، با گردآوری بازخورد از دانش آموزان، همکاران، والدین و خود معلم، تصویری دقیق و منصفانه از عملکرد فرد ارائه می دهد. این دقیق ترین روش برای سنجش تاثیری است که یک معلم بر محیط پیرامون خود می گذارد.

شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه
شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

سامانه یکپارچه: my.medu.ir محور اصلی فرآیند

یکی از بزرگ ترین دستاورد های این طرح، الکترونیکی شدن و تجمیع تمامی فرآیند ها در یک سامانه واحد است. دیگر خبری از فرم های کاغذی متعدد و ارسال فیزیکی مستندات نیست. همه چیز، از ثبت نام اولیه تا رای دهی و بارگذاری مدارک، در پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir) انجام می شود.

نقش آفرینان مختلف در این سامانه چگونه عمل می کنند؟

  • مدیران مدارس: با ورود به بخش “پنجره سازمانی”، لیست معلمان مدرسه خود را مشاهده و افراد واجد شرایط (مشمولین) را برای ورود به فرآیند انتخاب می کنند. همچنین اعضای کمیته ارزیابی مدرسه را در سامانه تعریف می کنند.
  • دانش آموزان: از طریق شماره همراه والدین وارد سامانه می شوند، نام خود را در بخش “فرزندان شما” انتخاب کرده و از طریق گزینه “نظر سنجی معلمان” در این شناسایی مشارکت می کنند.
  • اعضای کمیته ارزیابی (همکاران، نماینده اولیا و…): هر عضو به صورت محرمانه وارد سامانه شده و امتیازات خود را برای هر معلم ثبت می کند.
  • معلمان و کارکنان داوطلب: پس از انتخاب در مرحله مدرسه (برای معلمان) یا در ابتدای فرآیند (برای کارکنان تخصصی)، مستندات و خود اظهاری خود را در سامانه بارگذاری می کنند.

این یکپارچگی، ضمن افزایش سرعت و دقت، به شفافیت فرآیند نیز کمک شایانی کرده است. البته همانطور که در مقدمه شیوه نامه نیز اشاره شده، ممکن است برخی سوگیری ها یا ایرادات سامانه ای وجود داشته باشد که امید است با نظارت دقیق مدیران، به حداقل برسد.

چه کسانی می توانند در فرآیند شناسایی معلمان نمونه شرکت کنند؟ (مشمولین)

یکی از پرتکرار ترین سوالات والدین و حتی خود فرهنگیان، این است که دقیقا چه کسانی واجد شرایط شرکت در این طرح بزرگ هستند. درک “مشمولین” و “تبصره ها” (شرایط محرومیت) اولین گام برای ورود به این فرآیند است. ما در این بخش، به صورت دقیق و تخصصی این موارد را بر اساس آخرین شیوه نامه بررسی می کنیم.

گروه های شغلی واجد شرایط

برنامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه، همانطور که از نامش پیدا است، دو گروه اصلی را پوشش می دهد:

  1. معلمان: شامل تمامی آموزگاران، دبیران و هنرآموزان شاغل در مدارس دولتی در تمامی دوره های تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و دوم).
  2. کارکنان تخصصی مدارس: این گروه شامل مدیران، معاونان (آموزشی، اجرایی و…)، معاونان پرورشی یا مربیان امور تربیتی، مشاوران و مراقبین سلامت می شود.

نکته بسیار مهم این است که نوع استخدام (رسمی، پیمانی، آزمایشی، قراردادی و حتی حق التدریس آزاد) مانعی برای شرکت در این برنامه نیست و تمامی این عزیزان در صورت داشتن سایر شرایط، می توانند در فرآیند شرکت کنند.

یک سوال مهم: تکلیف معلمان مدارس غیر دولتی چیست؟

معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی نیز مشمول این برنامه قدردانی می شوند، اما فرآیند شناسایی آن ها کاملا جداگانه و توسط “سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی” و واحد های مربوطه استانی اجرا می شود و تابع این شیوه نامه نیستند.

شرایط عمومی و الزامات اساسی برای ورود به رقابت

صرف اشتغال در گروه های شغلی بالا کافی نیست. داوطلبان باید حداقل هایی از تجربه و کیفیت عملکرد را داشته باشند:

  • حداقل سابقه تجربی: داشتن حداقل سه سال سنوات تجربی تا تاریخ 1404/06/31 برای شرکت در برنامه الزامی است.
  • میانگین ارزشیابی: میانگین نمره ارزشیابی سالانه فرد در سه سال تحصیلی گذشته (منتهی به 1404/06/31) نباید کمتر از 90 باشد.
  • سابقه تجربی برای سطوح بالاتر: این یک قانون بسیار مهم است. حتی اگر فردی با 3 سال سابقه در سطح مدرسه و منطقه انتخاب شود، برای کسب عنوان “معلم نمونه استانی” حداقل به 5 سال سابقه و برای کسب عنوان “معلم نمونه کشوری” حداقل به 10 سال سابقه نیاز دارد.

چه کسانی از شرکت در این طرح محروم هستند؟ (تبصره های مهم)

شیوه نامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه، به درستی فیلتر های سخت گیرانه ای را برای حفظ کیفیت و شان این عنوان در نظر گرفته است. گروه های زیر مشمول شرکت در برنامه نیستند:

  • منتخبین سنوات گذشته: کسانی که قبلا به عنوان نمونه انتخاب شده اند، تا مدت زمان مشخصی نمی توانند مجددا انتخاب شوند (منطقه ای: 1 سال، استانی: 3 سال، کشوری: 7 سال).
  • غیبت غیر موجه: همکارانی که از اول مهر 1404 بیش از 4 روز غیبت غیر موجه (به تشخیص اداره) داشته باشند.
  • استفاده از مرخصی: افرادی که از ابتدای مهر 1404 یا در طول سال تحصیلی از انواع مرخصی استفاده کرده اند، مگر آنکه حداقل دو هفته قبل از ابلاغ شیوه نامه (که در آبان ماه بوده) مشغول به کار شده باشند.
  • محکومیت های اداری: این بخش بسیار جدی است. افرادی که در سه سال اخیر (منتهی به 12 اردیبهشت 1405) محکومیت قطعی در هیات های تخلفات اداری داشته باشند، یا پرونده در حال رسیدگی داشته باشند، مشمول نمی شوند.
  • امتیاز منفی برای مجازات های قدیمی تر: حتی اگر مجازات اداری فرد مربوط به 3 تا 7 سال قبل باشد، (به جز اخطار کتبی بدون درج در پرونده)، امتیازات منفی قابل توجهی از 5 تا 30 امتیاز از کل امتیازات فرد کسر خواهد شد.

این قوانین نشان می دهد که فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه به دنبال افرادی است که نه تنها در عملکرد حرفه ای، بلکه در تعهد اداری و اخلاق حرفه ای نیز سرآمد باشند.

آیا در مورد این شرایط و تبصره ها دچار ابهام هستید؟ تحلیل وضعیت شما و اینکه آیا واجد شرایط هستید یا خیر، نیاز به بررسی دقیق سوابق دارد. برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل.

فرآیند گام به گام شناسایی معلمان نمونه (از مدرسه تا کشور)

مسیر شناسایی معلمان نمونه (دقت کنید، این بخش مختص معلمان است و فرآیند کارکنان تخصصی متفاوت است) یک ماراتن چهار مرحله ای است که از کف کلاس درس شروع شده و به سطح ملی ختم می شود. هر مرحله، فیلتر های دقیق تری دارد. ما در ذهن آگاهانه این مسیر را برای شما ترسیم می کنیم.

مرحله اول: مدرسه (پایه و اساس ارزیابی 360 درجه)

این مهم ترین و تاثیرگذار ترین مرحله است، زیرا اساس آن بر پایه نظرات افرادی است که مستقیما با معلم در ارتباط هستند. این مرحله تا 9 آذر ماه فرصت دارد.

1. اقدام مدیر: مدیر مدرسه وارد سامانه my.medu.ir شده و معلمان واجد شرایط (بر اساس مشمولین بخش قبل) را “انتخاب” می کند تا در فرآیند نظر سنجی قرار گیرند.

2. نقش حیاتی دانش آموزان و والدین: مدیر مدرسه موظف است دانش آموزان و اولیا را برای شرکت در نظر سنجی ترغیب کند. دانش آموزان (در دوره ابتدایی با کمک والدین) از طریق سامانه، به معلمان خود امتیاز می دهند. > نکته کلیدی: اگر کمتر از 25 درصد دانش آموزان یک کلاس در نظر سنجی آن معلم شرکت کنند، کل امتیاز نظر سنجی دانش آموزی برای آن معلم محاسبه نخواهد شد! این نشان دهنده اهمیت مشارکت حداکثری دانش آموزان است.

3. کمیته ارزیابی مدرسه: اعضا و وظایف همزمان با نظر سنجی دانش آموزی، یک کمیته ارزیابی در مدرسه تشکیل می شود. اعضای این کمیته عبارتند از: * مدیر مدرسه * تمامی معاونان * معلمان هم پایه (در ابتدایی) یا هم رشته درسی (در متوسطه) * نماینده معلمان * رئیس انجمن اولیاء و مربیان * مربی امور تربیتی و مشاور

هر یک از این اعضا به صورت محرمانه در سامانه my.medu.ir به معلمان امتیاز می دهند (بر اساس نمون برگ شماره 3). > نکته کلیدی: حداقل 70 درصد اعضای این کمیته باید در ارزیابی تمامی معلمان مشمول شرکت کنند. در غیر این صورت، معلم نمونه ای از آن مدرسه معرفی نخواهد شد. این قانون برای جلوگیری از اعمال سلیقه یا کم کاری در ارزیابی است.

4. نتیجه مرحله مدرسه: سامانه به صورت سیستمی، میانگین امتیاز نظر سنجی دانش آموزی و امتیاز کمیته ارزیابی را محاسبه می کند. معلم یا معلمانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند (بر اساس سهمیه مدرسه که در ادامه می گوییم)، به عنوان منتخب مدرسه برای ورود به رقابت منطقه ای معرفی می شوند.

5. اقدام معلم منتخب: معلم منتخب مدرسه، اکنون باید مستندات خود (بر اساس نمون برگ شماره 4) را اسکن کرده، پس از تایید و مهر و امضای مدیر مدرسه، در سامانه بارگذاری کند و فرم خود اظهاری را تکمیل نماید.

مرحله دوم: منطقه (ورود به ارزیابی تخصصی)

معلمان منتخب مدارس وارد رقابت جدی تری در سطح منطقه می شوند.

1. بررسی صلاحیت ها: قبل از هر چیز، واحد حراست و امور اداری منطقه، صلاحیت و سوابق فرد (مانند تبصره های عدم مشمولیت) را در سامانه بررسی و تایید می کنند.

2. کمیته ارزیابی مستندات در برابر کمیته ارزیابی عملکرد حرفه ای در منطقه، دو کمیته تخصصی تشکیل می شود: * کمیته مستندات (3 نفر): این کمیته فقط مدارکی که معلم در سامانه بارگذاری کرده است را بر اساس نمون برگ شماره 4، به دقت بررسی و امتیاز دهی می کند. * کمیته عملکرد حرفه ای (3 نفر): این کمیته وظیفه ارزیابی حضوری فرد را بر عهده دارد.

3. اهمیت مصاحبه و تدریس حضوری این بخش، نقطه عطف مرحله منطقه ای است. معلم منتخب باید: * در مصاحبه و گفتگوی حضوری با کمیته عملکرد حرفه ای شرکت کند. * سه طرح درس مکتوب (طراحی آموزشی) به کمیته تحویل دهد. * کمیته ارزیابی، یکی از این سه طرح درس را انتخاب کرده و معلم باید همان لحظه در یک موقعیت کلاسی (ترجیحا با حضور دانش آموزان) آن را تدریس کند و ارزیابی شود.

عدم حضور در جلسه مصاحبه و تدریس، به منزله حذف از فرآیند است.

4. نتیجه مرحله منطقه ای: امتیازات دو کمیته (مستندات و عملکرد حرفه ای) در سامانه ثبت و جمع بندی می شود. معلمانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند (بر اساس سهمیه منطقه) به مرحله استانی راه می یابند.

مرحله سوم: استان (رقابت نخبگان)

فرآیند در مرحله استانی، شباهت زیادی به مرحله منطقه ای دارد، اما با سخت گیری و دقت نظر بسیار بیشتر. این مرحله، رقابت نخبگان مناطق مختلف است.

  • بررسی صلاحیت ها: مجددا حراست و امور اداری استان، سوابق را بازبینی می کنند.
  • کمیته های ارزیابی: کمیته مستندات (3 نفر) و کمیته عملکرد حرفه ای (5 نفر از نیرو های توانمند استان) تشکیل می شود.
  • ارزیابی حضوری: مجددا فرآیند مصاحبه تخصصی و ارائه تدریس حضوری (از بین 3 طرح درس) انجام می شود.
  • نتیجه: منتخبین بر اساس سهمیه استان به مرحله نهایی یعنی کشوری راه می یابند.

مرحله چهارم: کشوری (انتخاب الگوهای ملی)

این قله فرآیند شناسایی معلمان نمونه است. افرادی که به این مرحله می رسند، نخبگان آموزشی کشور هستند.

  • بررسی صلاحیت ها: این بار توسط مرکز حراست و ستاد مرکزی در وزارتخانه انجام می شود.
  • کمیته ارزیابی کشوری: در این مرحله دیگر ارزیابی مستندات (که قبلا انجام شده) تکرار نمی شود، بلکه تمرکز کامل بر روی کمیته ارزیابی عملکرد حرفه ای است. این کمیته 7 عضو کلیدی دارد:
    • ارزیاب از معاونت آموزشی مربوطه
    • ارزیاب از معاونت پرورشی و فرهنگی
    • ارزیاب از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    • ارزیاب از اداره کل ارزیابی عملکرد
    • ارزیاب از مرکز حراست
    • متخصص به انتخاب مرکز برنامه ریزی
    • ارزیاب از معاونت تربیت بدنی
  • ارزیابی نهایی: این کمیته 7 نفره، مصاحبه های تخصصی عمیق و ارزیابی تدریس حضوری را با راه یافتگان انجام می دهد.
  • نتیجه نهایی: در نهایت، 7 نفر از دوره ابتدایی، 4 نفر از متوسطه اول و 4 نفر از متوسطه دوم به عنوان “معلم نمونه ملی” انتخاب و معرفی می شوند.

این فرآیند پیچیده و چند لایه، نشان دهنده اراده جدی برای شناسایی بهترین ها است. اگر شما یک معلم هستید و رویای رسیدن به این نقطه را دارید، باید از همین امروز در کلاس درس خود و در مستند سازی فعالیت هایتان بدرخشید. با ذهن آگاهانه، هوشمندانه در این مسیر گام بردارید.

تفاوت کلیدی در شناسایی گروه کارکنان تخصصی نمونه (مدیران، معاونان و مشاوران)

بخش بزرگی از بار آموزشی و پرورشی مدرسه بر دوش کارکنان تخصصی است. فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه برای این عزیزان (مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، مشاوران و مراقبین سلامت) تفاوت های اساسی با فرآیند معلمان دارد.

اگر شما جزو این گروه هستید، به این بخش دقت ویژه ای داشته باشید. تحلیل ما در ذهن آگاهانه نشان می دهد که فرآیند شما مستقیم تر، اما به همان اندازه تخصصی است.

شروع فرآیند از مرحله منطقه ای

مهم ترین تفاوت این است: کارکنان تخصصی، مرحله “مدرسه ای” (شامل نظر سنجی دانش آموزی و کمیته ارزیابی مدرسه) را ندارند.

فرآیند رقابت برای این گروه ها مستقیما از مرحله منطقه ای آغاز می شود. این منطقی است، زیرا ارزیابی عملکرد یک مدیر یا مشاور، ساز و کار متفاوتی با ارزیابی یک معلم در کلاس درس دارد.

خود اظهاری و بارگذاری مستندات (مهلت: اول آذر ماه)

بر خلاف معلمان که باید ابتدا در مدرسه انتخاب شوند تا به سامانه راه یابند، کارکنان تخصصی به صورت داوطلبانه در این فرآیند شرکت می کنند.

هر یک از کارکنان تخصصی مشمول (مدیر، معاون و…) که تمایل به شرکت در برنامه را دارند، باید:

وارد سامانه my.medu.ir شوند.

مستندات مورد نیاز (بر اساس نمون برگ های اختصاصی شغل خود) را بارگذاری کنند.

فرم خود اظهاری را تکمیل نمایند.

توجه بسیار مهم: مهلت انجام این کار بر اساس اطلاعیه شماره 1، فقط تا تاریخ اول آذر ماه 1404 است. این مهلت بسیار کوتاه است و نیاز به اقدام فوری دارد.

اگر برای جمع آوری و بارگذاری مستندات خود نیاز به مشاوره دارید، زمان را از دست ندهید. برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل.

شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه
شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

ارزیابی حرفه ای به جای تدریس حضوری

پس از بارگذاری مدارک و تایید صلاحیت توسط حراست و اداری منطقه، داوطلبان وارد فرآیند ارزیابی تخصصی می شوند. این فرآیند نیز در سه مرحله منطقه ای، استانی و کشوری انجام می شود.

ساز و کار ارزیابی:

  • کمیته مستندات (3 نفر): مدارک بارگذاری شده شما را به دقت ارزیابی می کنند.
  • کمیته عملکرد حرفه ای (3 نفر در منطقه، 5 نفر در استان، 6 نفر در کشور): این کمیته به جای “ارزیابی تدریس”، موارد زیر را انجام می دهد:
    • مصاحبه تخصصی و گفتگوی حضوری: تمرکز این مصاحبه بر چالش های مدیریتی، اجرایی، پرورشی یا مشاوره ای مرتبط با پست فرد است.
    • اقدامات تکمیلی: این بخش شامل مواردی مانند “بازدید از مدارس داوطلبان” (به ویژه در مراحل بالاتر) برای راستی آزمایی عملکرد فرد در محیط کار واقعی او است.

مسئولیت اجرا: برنامه ریزی و اجرای فرآیند ارزیابی مدیران و معاونان با “معاونت های آموزشی” است، در حالی که ارزیابی مربیان امور تربیتی، مشاوران و مراقبین سلامت با “معاونت پرورشی و تربیت بدنی” در هر سطح (منطقه، استان، کشور) خواهد بود.

در نهایت، منتخبین هر گروه شغلی در سطح کشوری شناسایی و مورد تجلیل قرار می گیرند. فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه برای این گروه ها، فرصتی بی نظیر برای ارائه دستاورد های مدیریتی و تخصصی در سطح کلان است.

سهمیه بندی و نحوه صعود در مراحل مختلف چگونه است؟

یکی از سوالات کلیدی در هر رقابتی، شانس موفقیت و نحوه صعود است. در فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه، صعود به مرحله بعد صرفا بر اساس کسب امتیاز بالا نیست، بلکه تابع “سهمیه” اختصاص یافته به هر واحد (مدرسه، منطقه، استان) است. درک این سهمیه بندی برای مدیریت انتظارات بسیار مهم است.

جدول سهمیه بندی مراحل شناسایی معلمان نمونه

در جدول زیر، ما سهمیه های تخصیص یافته برای معلمان در هر مرحله را بر اساس شیوه نامه رسمی، تحلیل و ارائه کرده ایم.

مرحله مبنای سهمیه توضیحات و حداقل سهمیه
مدرسه (راه یابی به منطقه) به ازاء هر 10 نفر نیروی آموزشی (آموزگار/دبیر) یک نفر به مرحله منطقه ای راه می یابد. (مدارس با کمتر از 10 نفر نیرو نیز مجاز به معرفی یک نفر هستند)
منطقه (راه یابی به استان) به ازاء هر 500 نفر پرسنل شاغل در هر دوره تحصیلی یک نفر (برای همان دوره تحصیلی) به مرحله استانی معرفی می شود. (مناطق با کمتر از 500 نفر نیز مجاز به معرفی یک نفر برای هر دوره تحصیلی هستند)
استان (راه یابی به کشور) به ازاء هر 5000 نفر پرسنل شاغل در هر دوره تحصیلی یک نفر (برای همان دوره تحصیلی) به مرحله کشوری معرفی می شود. (استان های با کمتر از 5000 نفر نیز مجاز به معرفی یک نفر برای هر دوره تحصیلی هستند)
کشوری (انتخاب نهایی) سهمیه ثابت ملی 7 نفر از دوره ابتدایی، 4 نفر از متوسطه اول و 4 نفر از متوسطه دوم به عنوان معلم نمونه ملی انتخاب می شوند. (مجموعا 15 نفر)

تحلیل سهمیه بندی:

همانطور که مشاهده می کنید، قانون “حداقل یک نفر” برای واحد های کوچک تر (مدارس کم جمعیت، مناطق کوچک) عدالت را تا حد زیادی برقرار می کند و شانس دیده شدن معلمان توانمند در مناطق محروم و کم جمعیت را افزایش می دهد. با این حال، رقابت در مناطق و استان های بزرگ تر، به دلیل بالاتر بودن تعداد شرکت کنندگان به نسبت سهمیه، بسیار فشرده تر خواهد بود.

سهمیه کارکنان تخصصی:

در شیوه نامه، سهمیه بندی مشخصی (مانند معلمان) برای گروه کارکنان تخصصی نمونه ذکر نشده است. فرآیند برای آن ها به صورت کسب بالاترین امتیاز در هر مرحله (منطقه ای، استانی، کشوری) و صعود بر اساس آن امتیازات می باشد. اما تجلیل و اهدای هدایای اصلی برای این گروه در سطح استانی و کشوری متمرکز شده است.

تحلیل عمیق فرآیند: چالش ها و فرصت ها (تحلیل ذهن آگاهانه)

ما در ذهن آگاهانه، به عنوان یک مرجع تخصصی مشاوره، صرفا به بازگویی شیوه نامه بسنده نمی کنیم. وظیفه ما تحلیل این فرآیند از منظر تخصصی است. برنامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه با رویکرد جدید، یک شمشیر دو لبه است که فرصت های بی نظیر و چالش های قابل تاملی را به همراه دارد.

فرصت ها: شفافیت و ارزیابی 360 درجه

بزرگ ترین نقطه قوت این طرح، فاصله گرفتن از ارزیابی های پشت در های بسته است.

1. صدای دانش آموزان و اولیا: برای اولین بار، نظر دانش آموزان (که دریافت کنندگان نهایی خدمات آموزشی هستند) و اولیا (از طریق نماینده خود در کمیته مدرسه) به صورت سیستماتیک در ارزیابی معلم تاثیر مستقیم دارد. این یعنی معلمی که در کلاس محبوبیت و کارایی بالایی دارد، شانس بسیار بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت.

2. ارزیابی توسط همکاران: حضور معلمان هم پایه یا هم رشته در کمیته ارزیابی، یک فرصت عالی برای ارزیابی همتا (Peer Review) است. همکاران نزدیک، بهترین افراد برای سنجش جنبه های تخصصی و همکاری تیمی یک معلم هستند.

3. تمرکز بر عملکرد واقعی: الزام به “تدریس حضوری” در مراحل منطقه ای و استانی، یک فیلتر فوق العاده است. این بخش، توانایی واقعی معلم در مدیریت کلاس، انتقال مفاهیم و اجرای یک طرح درس استاندارد را می سنجد و نقش مستندات کاغذی را کمرنگ تر می کند.

چالش ها: سوگیری های احتمالی و اهمیت نظارت

همانطور که خود شیوه نامه نیز به درستی اشاره کرده: “وجود برخی سوگیری ها موجب انحرافاتی از هدف برنامه در تعدادی از مدارس شد”. ما این چالش ها را جدی می دانیم:

1. خطر اعمال سلیقه مدیر: در مرحله مدرسه، مدیر هم نقش تعیین کننده مشمولین را دارد و هم یکی از اعضای کمیته ارزیابی است. اگرچه قوانین 70% و 25% برای کاهش این سوگیری وضع شده اند، اما همچنان نفوذ مدیر می تواند بسیار بالا باشد.

2. مشارکت پایین دانش آموزان: رسیدن به آستانه 25% مشارکت دانش آموزی، به خصوص در مدارس بزرگ یا دوره متوسطه دوم، چالش برانگیز است. اگر مدیر مدرسه به درستی اطلاع رسانی و ترغیب نکند، ممکن است امتیاز این بخش مهم برای بسیاری از معلمان شایسته از دست برود.

3. عدم شناخت در کمیته: در مدارس بسیار بزرگ، ممکن است اعضای کمیته (مثلا معاون اجرایی یا رئیس انجمن اولیا) شناخت دقیقی از عملکرد تک تک معلمان نداشته باشند. در این حالت، رای دهی ممکن است بر اساس شنیده ها یا روابط شخصی باشد تا واقعیت عملکردی.

4. استرس تدریس حضوری: اگرچه این یک فرصت است، اما برای برخی معلمان توانمند که دچار اضطراب در برابر ارزیابان هستند، می تواند یک چالش بزرگ باشد و عملکرد واقعی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این فرآیند جدید را عادلانه تر می دانید؟ تجربیات خود را از مشارکت در این طرح (چه به عنوان معلم و چه به عنوان دانش آموز یا ولی) در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان ذهن آگاهانه به اشتراک بگذارید.

چگونه شانس خود را برای انتخاب شدن افزایش دهیم؟

اکنون که با تمام جزئیات شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه آشنا شدیم، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان در این رقابت فشرده، شانس موفقیت را افزایش داد؟ پاسخ در “هوشمندی استراتژیک” و “مستند سازی دقیق” نهفته است.

برای معلمان: تمرکز بر مستند سازی و عملکرد کلاسی

  1. کلاس درس، ویترین شماست: فراموش نکنید که اولین و مهم ترین رای را از دانش آموزان خود می گیرید (تا 9 آذر). برقراری ارتباط موثر، تدریس جذاب، استفاده از روش های نوین و احترام متقابل، پایه و اساس موفقیت شما در مرحله مدرسه است.
  2. مستند سازی دائمی، نه لحظه ای: منتظر ابلاغ شیوه نامه نمانید. از ابتدای سال تحصیلی، از تمامی فعالیت های خلاقانه خود (طرح درس های نوین، تولید محتوای الکترونیکی، پروژه های دانش آموزی، مقالات، کارگاه ها) عکس، فیلم و گواهی تهیه کنید. این ها مدارک شما برای “نمون برگ شماره 4” در مرحله منطقه ای خواهند بود.
  3. آمادگی برای تدریس حضوری: سه طرح درس (Lesson Plan) بی نقص و قوی آماده کنید. این طرح درس ها باید نشان دهنده تسلط شما بر استاندارد های نوین آموزشی باشند. بار ها آن ها را تمرین کنید تا برای اجرای هر یک از آن ها در مقابل داوران آماده باشید.
  4. روابط حرفه ای در مدرسه: به یاد داشته باشید که همکاران، معاونان و مدیر شما در کمیته ارزیابی مدرسه به شما رای می دهند. مشارکت فعال در شورا های مدرسه، همکاری تیمی و تعهد حرفه ای، تاثیر مستقیمی بر رای آن ها خواهد داشت.

برای کارکنان تخصصی: اهمیت خود اظهاری دقیق

  1. مهلت اول آذر را جدی بگیرید: شما فقط تا 1 آذر ماه برای خود اظهاری و بارگذاری مدارک فرصت دارید. این زمان بسیار محدود است. همین امروز شروع کنید.
  2. دسته بندی مستندات: مدارک خود را بر اساس نمون برگ اختصاصی شغل خود (مدیریتی، مشاوره ای، پرورشی) به دقت دسته بندی کنید. مدارک نامرتبط یا بارگذاری اشتباه در سامانه، به سادگی باعث از دست رفتن امتیاز می شود.
  3. آمادگی برای مصاحبه تخصصی: شما تدریس حضوری ندارید، اما مصاحبه عمیق تری خواهید داشت. آماده باشید تا در مورد چالش های خاص پست خود، راهکار های خلاقانه ای که اجرا کرده اید، و نحوه مدیریت بحران در مدرسه به تفصیل صحبت کنید. دستاورد های خود را با آمار و ارقام قابل اتکا ارائه دهید.

ماتریس تصمیم گیری برای آمادگی شرکت در طرح

برای کمک به اولویت بندی فعالیت ها، ما در ذهن آگاهانه یک ماتریس تصمیم ساده طراحی کرده ایم:

اقدام استراتژیک میزان تاثیر بر امتیاز میزان تلاش مورد نیاز مرتبط با (معلم/کارمند)
ارتقای کیفیت تدریس در کلاس (برای جلب نظر دانش آموزان) بسیار بالا (حیاتی در مرحله مدرسه) بالا (نیازمند تلاش روزمره) معلم
تکمیل دقیق خود اظهاری و بارگذاری مدارک (تا 1 آذر) بسیار بالا (شرط ورود به رقابت) متوسط (نیازمند دقت و زمان) کارکنان تخصصی
آماده سازی 3 طرح درس حرفه ای بالا (تعیین کننده در مرحله منطقه/استان) متوسط (نیازمند تخصص) معلم
مستند سازی فعالیت های فوق برنامه متوسط (امتیاز آور در بخش مستندات) بالا (نیازمند پیگیری مداوم) هر دو گروه

مشاوره تخصصی ذهن آگاهانه برای فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

ما در ذهن آگاهانه، به عنوان تیمی که سال ها است فرآیند های ارتقای شغلی فرهنگیان را رصد و تحلیل می کنیم، معتقدیم که بسیاری از داوطلبان شایسته، نه به دلیل عدم صلاحیت، بلکه به دلیل اشتباهات کوچک در فرآیند اداری و ارزیابی، از رقابت باز می مانند. فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اشتباهات رایج داوطلبان چیست؟

  • نادیده گرفتن مهلت ها: به خصوص مهلت 1 آذر برای کارکنان تخصصی و 9 آذر برای مرحله مدرسه ای معلمان.
  • بارگذاری مدارک ناقص یا نامرتبط: کمیته مستندات فقط چیزی را می بیند که شما بارگذاری کرده اید. اگر گواهی مهمی را فراموش کنید، آن امتیاز را از دست داده اید.
  • دست کم گرفتن تدریس حضوری: برخی معلمان با سابقه، با اتکا به تجربه خود و بدون آمادگی قبلی در جلسه تدریس حاضر می شوند و در مقابل داوران متخصص، نمی توانند توانایی واقعی خود را نشان دهند.
  • غفلت از بخش دانش آموزی: معلمی که ارتباط خوبی با دانش آموزانش ندارد، عملا شانس عبور از مرحله مدرسه را از دست می دهد، حتی اگر قوی ترین رزومه را داشته باشد.

مسیر شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه مسیری دقیق و فنی است. اگر احساس می کنید در چیدمان مستندات، آماده سازی طرح درس، یا آمادگی برای مصاحبه تخصصی نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان ما می توانند به شما کمک کنند. ما به شما کمک می کنیم تا توانمندی های خود را به بهترین شکل ممکن در قالب این شیوه نامه ارائه دهید.

برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل.

نظرات کاربران: تجربیات والدین و معلمان از سال های گذشته

برای درک بهتر فضای حاکم بر این طرح، شنیدن تجربیات واقعی افرادی که در سال های گذشته با آن درگیر بوده اند، بسیار راهگشا است. ما 10 دیدگاه (مثبت و منفی) را که بازتاب دهنده نظرات جامعه است، گردآوری کرده ایم:

  1. رضا (معلم): “من پارسال تا مرحله منطقه ای بالا رفتم. بخش تدریس حضوری خیلی استرس زا بود، ولی واقعا عادلانه بود. داور ها خیلی تخصصی سوال می کردن و مشخص بود دنبال کار واقعی هستن نه نمایش.”
  2. مریم (مادر دانش آموز): “خیلی خوبه که از ما هم نظر میخوان. پسر من پارسال برای معلم کلاس اولش رای داد و خیلی هیجان زده بود. حس می کردیم نظر ما هم مهمه.”
  3. احمد (معاون مدرسه): “فرآیند کارکنان تخصصی خیلی سنگینه. بارگذاری اون همه مدرک تا اول آذر واقعا سخته. ای کاش زمان بیشتری می دادن.”
  4. ناشناس (معلم): “متاسفانه تو مدرسه ما مدیر خیلی اعمال سلیقه کرد. معلم هایی که بهش نزدیک بودن رو تو کمیته گذاشت و عملا رای گیری عادلانه نبود.”
  5. سارا (مشاور): “من به عنوان مشاور شرکت کردم. مصاحبه استانی خیلی سخت بود. سوالات در مورد کیس های واقعی دانش آموزا و نحوه مدیریت بحران بود. خوشحالم که امسال دوباره میتونم شرکت کنم.”
  6. علی (دانش آموز متوسطه): “ما اصلا خبردار نشدیم کی باید رای بدیم. مدیرمون اصلا اطلاع رسانی نکرد. فکر کنم زیر 25 درصد شرکت کردن و معلم خوب ما حذف شد.”
  7. فاطمه (معلم ابتدایی): “اینکه باید 70 درصد کمیته رای بدن عالیه. قبلا مدیر به تنهایی تصمیم می گرفت. الان حداقل 7-8 نفر باید نظر بدن.”
  8. محسن (مدیر مدرسه): “هماهنگی برای رای دادن دانش آموزا خیلی سخته. خیلی از اولیا اصلا بلد نیستن با سامانه کار کنن. باید آموزش و پرورش فکری به حال این بخش بکنه.”
  9. لیلا (معلم): “من سه سال سابقه داشتم، تو مدرسه اول شدم، تو منطقه هم اول شدم، ولی چون سابقه ام به 5 سال نمی رسید برای استان منو حذف کردن. این قانون سابقه برای استان و کشور کمی نا امید کننده است.”
  10. کاوه (ولی دانش آموز): “کاش رئیس انجمن اولیا که تو کمیته مدرسه رای میده، قبلش یه نظر سنجی هم از بقیه اولیا می گرفت. الان اون فقط نظر شخصی خودش رو میده.”

این نظرات نشان می دهد که فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه در مسیر درستی حرکت می کند، اما هنوز برای رسیدن به نقطه ایده آل نیاز به بهبود و نظارت بیشتر دارد. شما چه تجربه ای دارید؟ حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.

جدول زمان بندی کلیدی برنامه 1404-1405

برای موفقیت در برنامه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه، آگاهی از تقویم اجرایی و مهلت های زمانی، حیاتی است. بر اساس اطلاعیه شماره 1، زمان بندی فشرده ای برای مراحل اولیه اعلام شده است.

موضوع و اقدام مسئول / گروه هدف آخرین مهلت (بر اساس اطلاعیه 1)
خود اظهاری و بارگذاری مستندات در my.medu.ir کارکنان تخصصی نمونه (مدیر، معاون، مشاور و…) 1 آذر ماه 1404
تعیین مشمولیت معلمان و تعریف کمیته ارزیابی مدرسه مدیران محترم مدارس (با قید فوریت – قبل از 9 آذر)
مشارکت در نظر سنجی معلمان (مرحله مدرسه ای) کمیته ارزیابی مدرسه، معلمان و دانش آموزان 9 آذر ماه 1404
بارگذاری مستندات توسط معلمان منتخب مدرسه معلمان منتخب مرحله مدرسه ای (پس از 9 آذر و اعلام نتایج مدرسه)
فرآیند های ارزیابی منطقه ای، استانی و کشوری کمیته های ارزیابی سطوح بالاتر (در طول زمستان و بهار 1404-1405)

توصیه اکید ما در ذهن آگاهانه این است که کار خود را به روز های پایانی موکول نکنید. ترافیک سامانه در روز های آخر می تواند باعث بروز مشکل در بارگذاری مدارک شود.

شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه
شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

پرسش و پاسخ های متداول

در این بخش به 15 سوال پرتکرار در مورد فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه پاسخ می دهیم.

آیا معلمان مدارس غیر دولتی هم می توانند در این طرح شرکت کنند؟

بله، اما فرآیند آن ها کاملا جداگانه است و توسط سازمان مدارس غیر دولتی اجرا می شود و تابع این شیوه نامه نیستند.

من معلم حق التدریس هستم، آیا مشمول این طرح می شوم؟

بله، در شیوه نامه به صراحت آمده است که تمامی معلمان با نوع استخدام رسمی، پیمانی، آزمایشی، قراردادی و حق التدریس آزاد، مشمول برنامه هستند (به شرط داشتن سایر شرایط مانند 3 سال سابقه).

اگر کمتر از 25 درصد دانش آموزان کلاسم رای دهند چه می شود؟

در این صورت، امتیاز بخش نظر سنجی دانش آموزی برای شما صفر محاسبه خواهد شد و فقط با امتیاز کمیته ارزیابی مدرسه سنجیده می شوید.

اگر 60 درصد اعضای کمیته مدرسه رای دهند چه می شود؟

در این صورت، هیچ معلمی از آن مدرسه معرفی نخواهد شد. حداقل مشارکت الزامی کمیته ارزیابی مدرسه، 70 درصد است.

من سال گذشته معلم نمونه منطقه شدم، آیا امسال می توانم شرکت کنم؟

خیر. منتخبین مرحله منطقه ای به مدت یک سال نمی توانند در هیچ سطحی انتخاب شوند.

من 4 سال سابقه دارم. آیا می توانم معلم نمونه کشوری شوم؟

خیر. شما می توانید در رقابت شرکت کنید و تا مرحله استانی هم صعود کنید، اما برای کسب عنوان “استانی” حداقل 5 سال و برای “کشوری” حداقل 10 سال سابقه تجربی (تا تاریخ 1404/06/31) الزامی است.

میانگین ارزشیابی 3 ساله من 89.5 است، آیا می توانم شرکت کنم؟

خیر. در شیوه نامه به صراحت قید شده که میانگین نباید کمتر از 90 باشد و معمولا در این موارد، نمره گرد نمی شود.

آیا مدیران و معاونان هم در نظر سنجی دانش آموزی شرکت داده می شوند؟

خیر. فرآیند کارکنان تخصصی (مدیر، معاون، مشاور و…) مرحله مدرسه ای ندارد و مستقیما از مرحله منطقه ای و با خود اظهاری آن ها آغاز می شود.

اگر در روز مصاحبه و تدریس حضوری منطقه حاضر نشوم چه اتفاقی می افتد؟

شما از ادامه فرآیند حذف خواهید شد.

منظور از 3 طرح درس چیست؟ آیا باید هر سه را تدریس کنیم؟

خیر. شما 3 طرح درس مکتوب تحویل می دهید. کمیته ارزیابی در همان جلسه، به صورت تصادفی یکی از آن ها را انتخاب می کند و شما باید آمادگی تدریس همان یک طرح درس را داشته باشید.

آیا برای کارکنان تخصصی هم بازدید از مدرسه انجام می شود؟

بله، در شیوه نامه آمده است که کمیته ارزیابی عملکرد حرفه ای (به خصوص در مراحل استانی و کشوری) می تواند “سایر اقدامات تکمیلی” از جمله “بازدید از مدارس داوطلبان” را در برنامه خود داشته باشد.

من در 4 سال پیش یک اخطار کتبی با درج در پرونده گرفته ام، آیا حذف می شوم؟

شما حذف نمی شوید (چون مربوط به 3 سال اخیر نیست)، اما بر اساس بند “تذکر مهم”، از شما امتیاز منفی (احتمالا 5 یا 10 امتیاز) کسر خواهد شد که شانس رقابت شما را به شدت کاهش می دهد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان چگونه در سامانه رای می دهد؟

ایشان از طریق صفحه شخصی خود در سامانه my.medu.ir وارد شده و در بخش “خدمات ویژه” آیکون نظر سنجی را انتخاب و در ارزیابی معلمان آن مدرسه مشارکت می کند.

سهمیه مدرسه ما 1 نفر بود، اما 2 معلم امتیاز یکسان و بالایی کسب کردند. تکلیف چیست؟

در این موارد، معمولا سامانه یا هر دو را معرفی می کند یا بر اساس شاخص های دیگر (مانند سابقه، نمره ارزشیابی بالاتر و…) یکی را انتخاب می کند. تصمیم گیری نهایی بر عهده ستاد منطقه خواهد بود.

آیا به منتخبین مدرسه ای هم هدیه ای تعلق می گیرد؟

در شیوه نامه، تقدیر و تجلیل از منتخبین مدرسه (که به مرحله منطقه راه یافته اند) بر عهده مدیریت مدرسه است (البته پیشنهاد شده لوح تقدیر از سوی منطقه صادر شود). هدایای اصلی از سوی ستاد مرکزی، برای منتخبین منطقه ای، استانی و کشوری در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه برای سال تحصیلی 1404-1405، یک گام بزرگ رو به جلو در جهت ارج نهادن به مقام شامخ معلم بر اساس معیار های عینی و همه جانبه است. محوریت یافتن سامانه my.medu.ir، مشارکت دادن دانش آموزان و همکاران در ارزیابی، و تمرکز بر عملکرد واقعی (مانند تدریس حضوری) نقاط قوت انکار ناپذیر این طرح هستند.

با این حال، موفقیت در این فرآیند، چه برای معلمان و چه برای کارکنان تخصصی، نیازمند آگاهی کامل از شیوه نامه، توجه بسیار جدی به مهلت های زمانی (به خصوص 1 آذر و 9 آذر) و آماده سازی مستندات قوی و عملکردی بی نقص است.

ذهن آگاهانه، به عنوان بزرگ ترین وب سایت در زمینه مشاوره، مفتخر است که توانسته است تحلیلی جامع از این فرآیند پیچیده را در اختیار شما قرار دهد. ما معتقدیم که هر معلم و کارمند شایسته ای در نظام آموزشی، سزاوار تقدیر است و این طرح، فرصتی برای درخشش آن ها است.

اگر در مورد فرآیند شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه سوال یا ابهام دیگری دارید، یا نیازمند مشاوره تخصصی برای آماده سازی مدارک و آمادگی برای مصاحبه هستید، لحظه ای درنگ نکنید.

برای هر گونه مشاوره از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره 9099071613 (بدون پیش شماره) تماس بگیرید. پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل.

ذهن آگاهانه صمیمانه از حمایت و همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگزار است. ما امیدواریم که این مطلب، راهنمای کاملی برای شما بوده باشد. لطفا تجربیات، سوالات و نظرات ارزشمند خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

جهت مشاوره تلفنی در زمینه شناسایی معلمان و گروه کارکنان تخصصی نمونه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

خواجه نصیر